Tips

Genom åren har jag fått en hel del tips och ideér på saker som kan underlätta vid ett migränanfall. Jag tänkte dela med mig av dessa och jag tar gärna emot nya tips!

image10VID ANFALL
  • Sug på en isbit
  • Drick antingen någonting varmt eller någonting kallt
  • Lägg en varm eller kall handduk där det gör som ondast
  • Prova hälsokost. Själv har jag provat Salus migränte
  • Ta dina mediciner på rätt sätt, vid rätt tillfälle
  • Låt kroppen vila. Ta det lugnt, lägg dig i ett mörkt och tyst rum och försök att slappna av
  • Få i dig någonting sött. Tillexempel godis, sockerbitar, dextrostabletter.

FÖREBYGGANDE
  • Ät regelbundet, gärna var 4:e timme
  • Motionera
  • Sov ordentligt
  • Ta en sak i taget och låt dig inte bli stressad av småsaker
  • Ha alltid dina mediciner med dig! Jag själv har ipren och nässpray liggandes i alla mina väskor, i min jacka och tillochmed i plånboken. Just för att jag vet med mig att jag är dålig på att komma ihåg mina mediciner och om jag inte är hemma så har jag garanterat med mig något av dessa saker.
  • Acceptera din migrän. Detta har varit den absolut bästa medicinen för mig!
  • Vidga vyerna! Det finns massvis med förebyggande metoder som kan minska dina anfall. Några exempel är avslappningsövningar, sjukgymnastik, massage och akupunktur
Glöm inte lyssna på din kropp och dess signaler.
I skolan känner jag mig ofta både stressad och spänd. Då försöker jag att koppla bort allting annat, försöker att andas lugnare och ibland ber jag om ett "toalettbesök" bara för att komma upp och röra mig lite.

Det gäller att hitta knep som funkar för sig själv, i sin egen vardag.
Det är bara du som vet vad som är bäst för dig!

Kram från Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0