Har du migrän?

Jag kikade in på Migränförbundets hemsida, migran.org, och hittade ett litet test som jag kopierade in här nedan.

Testa dig själv!
När du har huvudvärk brukar du: (ja eller nej)

  • kunna förutsäga att en attack är på väg?
  • få synstörningar före huvudvärken?
  • bli känslig för ljud och ljus?
  • ha svår huvudvärk som börjar på ena sidan av huvudet?
  • må illa så att du ibland måste kräkas?
  • få en dunkande huvudvärk som förvärras av fysisk ansträngning?
  • ha ett anfall som varar mellan tre timmar och tre dygn?

Om du svarat ja på minst tre av frågorna så kan det vara migrän du lider av.

Det humoristiska är att jag på alla frågor kan sätta ett Ja.
Jag kan känna att ett anfall är på väg, jag får synstörningar, blir känslig för ljud/ljus, har ensidig huvudvärk, mår ibland så illa att jag kräks, klarar inte av fysisk aktivitet vid ett anfall, har en smärta som är dunkande och detta håller i sig ungefär 1 dag.

För övrigt har migränförbundet väldigt bra information att plocka hem. Särskilt när det gäller frågor kring olika huvudvärksformer. Har man ingen diagnos så är det inte lätt att veta vad den där irriterande huvudvärken är för någonting men med migränförbundets information är det lättare att placera in sig.

HÄR hittar du allmän information om ungdomar med huvudvärk!

KRAM v

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0