Nytt år, nya möjligheter

 

Då var även 2007 avklarat. Jag hoppas att ni hade en lika fin nyårsafton som jag hade.

Fyrverkerier över Ystads hamn med fullt av välkända ansikten omkring sig kan aldrig bli bättre.

De senaste dagarna har det faktiskt snöat lite smått här nere i skånska Tomelilla. Egentligen har jag ingenting emot det, så länge det inte lägger sig, men jag är ändå mer utav en sommartjej.

Jag minns speciellt en vinter för några år sen. Vi hade massor med snö här nere, trots att solen sken som aldrig förr. Det sistnämnda var faktiskt det jobbigaste. Den där varma härliga solen blev en plåga för mig eftersom den envisades med att reflektera sig i snön vilket gjorde mig bländad som i sin tur oftast blev till migrän. Hur vet jag inte, det kanske inte ens berodde på solen. Fast jag har ändå blivit väldigt tillbakadragen mot snön och tittar mest ner i marken när jag väl går ut.

Precis samma misstänksamhet, om man nu kan kalla det för det, har jag mot mitt täcke. Eller rättare sagt mina täcken, för eftersom jag lätt blir kall om nätterna så har jag två stycken. Jag kan helt enkelt inte somna ifall täckena ligger "på fel håll". Alltså med påslakanets stora öppning vid huvudändan. Det går bara inte! Jag har intalat mig själv att jag kommer att få migrän då, för säkert 50 % av gångerna som jag vaknat med migrän på morgonen har det där täcket legat på fel håll!

image15 Jag vet egentligen inte vad mina anfall beror på. Det känns som att det är olika faktorer som påverkar och jag antar att det är därför jag håller mig borta från bländande snö och felvända täcken för att det är nånting som jag faktiskt kan hålla mig borta från. Den där omedvetna stressen och de allt för höga kraven kommer av sig själv, utan att jag egentligen lägger märke till dem. Min spända och ömmande nacke däremot, den är lätt att lägga märke till, inte minst i morse! Eftersom min massage blev flyttad och inte blir av fören i slutet av januari drog jag på mig raggsockor och dubbla lager kläder, stack ut i snövädret och tog en promenad. (Ingen bländande sol idag, som tur var!) Trots min Michelingubbe-liknande klädstil var det faktiskt en aning kallt ändå, men det var skönt att komma ut och röra på sig och nacken känns betydligt bättre nu.

 

Nu ska jag gå ner och värma en kopp té och bädda ner mig med den senaste Harry Potterboken.

 

Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Britt Frejvall

Hej Maria!
Jag är huvudvärkssjuksköterska på Migränskolan Hjelmslund. Har själv migrän och haft sedan jag var sju år. Känner så igen mig!!
Du gör en god insats genom din blogg. Många ungdomar är i samma situation.
Jag har nu under början av 2008 fått ett Projekt från Sv.Migränförbundet som heter Ungdomar och Migrän. Målsättningen är att få ut information men också, viktigast, hur kan vi hjälpa ungdomar med denna problematik. Att se möjligheter och kunna stötta och ge råd.
Vill du vara med?
Hälsningar Britt

2008-01-08 @ 15:06:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0